Hva koster egentlig en hjemmeside

Spørsmålet stilles ofte når vi blir kontaktet for hjelp med utvikling av hjemmeside og netthandel. Det er i høyeste grad et legitimt spørsmål, da en hjemmeside kan fremstå som en immateriell verdi. Men allikevel; hvor mye er det verdt?

Et nettsted er et stort økosystem hvor design og funksjon går hånd i hånd for best resultat. Et godt nettsted har fokus på brukervennlig grensesnitt og funksjoner.

  1. Komponentene og funksjonene du trenger

Det er et godt utgangspunkt å tenke at behovene dine er enkle, eller at de skal være billigere enn en profesjonell designers standardpris. Noen ting ser enkelt ut, men kan være komplisert å lage, mens andre ting virker som en stor jobb, men er i virkeligheten enkelt å implementere. Nettstedet ditt kan bare bestå av en enkelt side, men det betyr ikke at det av den grunn blir billigere enn en med 5 eller 100 sider.

Det er en kjennsgjerning at designere ikke alltid koster den tiden det tar. Legen din kan sy et kutt på 10 minutter, men det betyr ikke at det ikke krever kunnskap, dyktighet og presisjon. På samme måte har vi brukt betydelig tid på å lære oss det vi er best på.

2. Din designer eller utviklers ferdighetsnivå

Ja, du kan enkelt få et nettsted for 1 500kr, og nei, det vil ikke være av den samme kvaliteten som et nettsted som koster 15 000kr. Det er som forskjellen mellom en spark og en snøscooter. Begge vil ta deg dit du vil, men den ene er definitivt bedre enn den andre. Designere som tar bedre betalt, gir deg ekspertise du ikke finner til rimelige priser – og i de fleste tilfeller vil fordelen definitivt oppveie de ekstra kostnadene. Hvis du automatisk velger det billigste alternativer, risikerer du å ansette en designer som rett og slett ikke leverer det du bør ha.

Så hvor mye skal jeg betale?

Her er noen spørsmål du kan stille deg selv før du bestemmer deg for et budsjett.

Hvor viktig er det å ha et nettsted for virksomheten min? Tross alt lever vi i det 21. århundre, og over 60% av forbrukere utforsker produkter og tjenester på nettet før de gjør et kjøp. Hvis selskapet ditt ikke har en hjemmeside, uansett hva du gjør eller hvor mange ansatte du har, går du glipp av noe så revolusjonerende som markedsføring i seg selv. Når det er sagt, å ha en stygg eller utdatert hjemmeside vil neppe hjelpe deg mye. Det er lett å fortelle deg selv at enhver tilstedeværelse på nettet er bedre enn ingen, men du kan absolutt miste potensielle kunder hvis de oppfatter merkevaren din som utdatert.

Hva gjør nettstedet mitt egentlig for min virksomhet? Bruker folk nettstedet ditt for å lære om hva du tilbyr? Gjøre avtaler? Kjøpe produkter? Finne telefonnummer? To viktige punkter her er:

  1. Hvis hjemmesiden din ikke fører til MER virksomhet, er det et problem. Og det er ikke fordi nettet ikke fungerer – det er fordi hjemmesiden din ikke gjør det.
  2. Hvis hjemmesiden din fører til mer virksomhet, er det på tide å spørre deg selv hva som kan bidra til å øke konverteringsfrekvensen eller gjøre ting enklere for klienter og kunder.

Hva trenger virksomheten min? Vi har snakket med bedriftseiere som er besatt av ting som rett og slett ikke betyr noe. De må absolutt ha en meny som dukker opp på en bestemt måte, mens de bekymrer seg for alle disse detaljene, er faktum at halvparten av besøkende aldri klikker seg videre på hjemmesiden i utgangspunktet. Hvis du ikke er sikker på hva bedriften din trenger, er det på tide å konsultere med noen som gjør det.

Vi håper dette innlegget ga deg litt mer hjelp for å avgjøre hvilken pris om er riktig for deg. Om du trenger hjelp til å finne ut av hva slags funksjoner du trenger, eller rett og slett hva en nettside koster, ta kontakt med oss.

Del artikkelen med venner
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn